Vi tilbyr følgende behandlinger

kopping

kombinert behandling

Akupunktur

Akupunktur betyr nålestikk, og er en gammel behandlingsmetode med en lang tradisjon. I løpet av dens historien har akupunkturen utviklet seg til flere metoder basert på nyere kunnskap og erfaring. Vi på Nåløyeklinikken ønsker å ta vare på den tradisjonelle delen av akupunktur, men samtidig ta den med inn i det tjueførste århundrede. Vi tilbyr derfor moderne medisinsk akupunktur, basert på moderne anatomi og fysiologi, ofte kalt «dry needling», og den tradisjonelle kinesiske akupunkturen.

Vi benytter følgende metoder:

• IMS – intramuskulær stimulering
  • Triggerpunkt akupunktur
  • Dry needling
  • Tradisjonell kinesisk akupunktur
IMS

IMS står for intramuskulær stimulering. IMS involverer bruk av akupunkturnåler spesifikt mot den skadede muskelen, som har blitt forkortet pga. stress.Disse forkortede musklene forårsaker smerter, ikke bare i den berørte muskelen, men også i omkringliggende sener og ledd pga. den ekstra belastning disse får.

IMS behandlingen får muskelen til å "gripe" nålen, som igjen tvinger den forkortede muskelen til å slappe av, og som et resultat av dette vil smertene avta.

Effekten av IMS

Effekten av IMS bygger seg gradvis opp - nåling stimulerer en viss mengde tilhelning, og til slutt kan tilstanden bli tilhelet og smertene forsvinner. Denne tilhelningen tar ca. 21 dager! Flere pasienter som har fått IMS behandling har opplevd å være smertefrie over lang tid.

Behandling av Nevropatiske smerter
Man kan ikke operere hypersensitivitet eller muskelforkortninger. Smertestillende medikamenter "skjuler" bare smertene. Målet for behandlingen er å "slippe" muskelsammentrekningen som presser på og irriterer nerven. Hyperfølsomme områder vil bli reduserte og det konstante drag i den korte muskelen vil avta.

Det korte muskel syndrom
En viktig faktor ved nevropatiske smerter er muskelforkortning pga. muskelkramper og kontrakturer. Muskelforkortninger medfører smerter pga. drag og irritasjon på omkringliggende sener og ledd. Dette kan medføre slitasjeplager som senebetennelse og leddplager.

Hentet fra: imsnorge.no

Massasje

Massasje er rytmisk knaing og strekking av muskler. Dette lindrer smerte, reduserer muskelspenninger, stimulerer blod- og lymfesirkulasjonen, regulerer hormonbalansen og reduserer stress. Massasjen har effekt både lokalt og i hele kroppen.

• Klassisk massasje
  • Massasjeterapi
  • Idrettsmassasje
  • Triggerpunkt massasje

Kinesiologi

Kinesiologi er en metode for diagnose og behandling hvor man bruker testing av muskler for å finne og rette opp ubalanser i kroppen. Kinesiologi kommer fra gresk kenisis som betyr bevegelse og logos som betyr lære – læren om bevegelse.

• Neuro-traing
  • Mental trening
  • Kroppsbalansering
  • Stressdefusing

Kopping

Kopping er en gammel tradisjonell legekunst, og har lange tradisjoner innen folkemedisinen, særlig i Kina. Ved kopping skapes et undertrykk i koppen, før den plasseres på kroppen. Undertrykket gjør at bindevevet og muskulaturen suges inn i koppen, noe som skaper en strekk i vevet, og gir avspenning og økt sirkulasjonen i huden/muskulaturen/bindevevet. Kopping benyttes ved smerter, stiv og øm muskulatur, og for avspenning og velvære.

• Glidende kopping
  • Statisk kopping
  • Flach kopping
  • Dypvevsmassasje

Kombinert Behandling

Her kombinerer vi tre av våre behandlingsmetoder. Du velger selv hvilken kombinasjon du ønsker.

• Massasje
  • Kopping